Dyskietki z serii Fish Disk są nierozerwalną częścią historii Amigi. W czasach braku dostępu do sieci były mechanizmem dystrybucji oprogramowania na Amigę. Pomysłodawcą i wydawcą serii był kanadyjski programista Fred Fish.
Pierwsza dyskietka została wydana w grudniu 1985 roku, raptem trzy miesiące od momentu, gdy komputery Amiga pojawiły się w sklepach. Fred Fish opiekował się serią od początku Amigi do jej końca. Ostatnia dyskietka z numerem 1000 ukazała się w kwietniu 1994 roku, na dwa tygodnie przed bankructwem Commodore.
Dziś przyjrzymy się pierwszej dyskietce. Znajdziemy na niej aż 17 małych programów użytkowych. Wszystkie mają jedną wspólną cechę: zostały napisane w języku C, a do każdego pliku wykonywalnego dołączono źródła z komentarzami.
Graficzny benchmark sprawdzający szybkość Amigi. Po uruchomieniu cyklicznie wyświetla na ekranie losowe kreski, kolory i zrzuty fragmentów pamięci (szum). Program wykonuje się dobrych kilka minut, na koniec otrzymujemy wynik, który można porównać z innymi komputerami. Autor: Charlie Heath (MicroSmiths).
Datowany na 16 grudnia 1985 roku program do pracy w trybie tekstowym jako terminal. Obsługuje protokół xmodem i działa z połączeniem modemowym do 9600 bodów. Działa już pod AmigaDos 1.0. Program został nadesłany do kolekcji Freda Fisha przez pracownika kanadyjskiego uniwersytetu. Autor: Michael Mounier.
Prosta animacja kulek Newtona. Autor: Perry Kivolowitz.
Prezentacja trybu graficznego HAM (Hold And Modify). Program wyświetla na ekranie przejścia kolejnych 256 kolorów z palety 4096. W drugiej części wyświetla migające, kolorowe kwadraty. Autor: Robert Pariseau.
Dhrystone to amigowa wersja multiplatformowego programu, służącego do sprawdzania i porównywania mocy obliczeniowej komputera. Autorem pierwowzoru napisanego w języku ADA był Reinhold Weicker. Wersję w języku C przygotował Rick Richardson, co spowodowało lawinowy wzrost popularności tego algorytmu na całym świecie.
W przypadku wersji amigowej są wątpliwości co do jej autorstwa. Listing programu zawarty na dyskietce Fisha zawiera ogólną informację, że autorem wersji C jest Richardson. Nie ma słowa o tym, kto dokonał kompilacji i ewentualnych poprawek w wersji dla komputerów Amiga. Z drugiej strony przeszukując sieć natknąłem się na ślady Ricka Richardsona w amigowym usenecie i na łamach prasy technologicznej, gdzie wypowiadał się o Amidze. Z pewną dozą prawdopodobieństwa można więc przyjąć, że Richardson mógł być amigowcem i autorem amigowej wersji Dhrystone.
Program wyświetla w oknie Workbencha kolorowy "szum". Okno można dowolnie skalować. Sam program ma zerową użyteczność, ale dołączone źródło w prosty sposób opisuje wykorzystanie bibliotek systemowych do wyświetlania grafiki. Autor: Dale Luck.
Prosty program graficzny działający w oknie systemowym. Do wyboru trzy narzędzia: pędzel, prostokąt i wypełniony prostokąt oraz zmiana koloru pisaka. Opcje są dostępne z rozwijanego górnego menu. Okno można dowolnie skalować. Autor: Rick Ross.
Program demonstrujący sposób wyświetlania i korzystania z amigowych "gadżetów" (gadgets), czyli systemowych elementów graficznego interfejsu użytkownika. Wśród nich pole do wprowadzania tekstu, przyciski i suwaki. Autor: John Draper (Crunch).
Program wyświetlający rozmiar aktualnie dostępnej pamięci z podziałem na pamięć ekranu (chip) i pozostałą. O tyle przydatny, że Workbench w systemie 1.3 podawał ilość wolnej pamięci jako sumę, bez podziału na dwie wartości. Okno programu można skalować i towarzyszy temu płynne skalowanie wykresu. Autor: Louis Mamakos.
Demonstracja trybu graficznego EHB (Extra Half Brite). W tym trybie istnieje możliwość wyświetlenia 64 kolorów, gdzie podstawowe 32 kolory (paleta 5-bitowa) są zdefiniowane przez użytkownika, a szósty bit sterujący pozwala na wygenerowanie kolejnych 32 kolorów, będących "cieniem" kolorów podstawowych (jasność pikseli zmniejszona o połowę). Autor: Robert Pariseau.
Podręcznikowy program Hello World, którego jedynym zadaniem jest wyświetlenie tekstu, przetestowanie podstawowej składni i sprawdzenie działania kompilatora.
W tym przypadku autor poszedł o krok dalej i zamiast wyświetlić napis w zwykłym systemowym shellu, zrobił to poprzez otworzenie nowego ekranu i okna, które można dodatkowo przesuwać i skalować. Z niewyjaśnionych przyczyn okno wyświetla się z postrzępioną grafiką. Autor: Eric Lavitsky.
Program demonstruje sposób wykonywania zmiennoprzecinkowych operacji matematycznych na procesorze przy użyciu "techniki" Motorola FFP (Fast Floating Point). Autor: Larry Hildenbrand.
Edytor palety kolorów, wykorzystujący myszkę i suwaki do ustawiania wartości RGB. Autor: Charlie Heath.
Przykładowy program wraz z dokumentacją, wyjaśniający sposób wyświetlania requesterów (okien z przyciskami wyboru akcji), rozwijanego menu (grupowanie, wykonywanie akcji po kliknięciu) i gadżetów. Autor: John Draper (Crunch).
Przykład generowania dźwięków syntetycznej mowy poprzez odwołanie do systemowej biblioteki narrator.device. Amiga była jednym z pierwszych komputerów, które posiadały wbudowaną syntezę mowy. Załączony program wraz ze źródłami pokazuje jak wygenerować mowę z poziomu języka C i wykorzystać ją we własnych programach. Autor: Rob Peck.
Jeszcze jeden program do generowania mowy, tym razem z interfejsem. Użytkownik może wprowadzić dowolny tekst, który zostanie wypowiedziany ludzkim głosem przez Amigę. Wśród opcji jest możliwość zmiany parametrów dźwięku, takich jak płeć lektora, częstotliwość i poziom głośności. Autor: David Lucas.
Program pokazujący przykład wykorzystania sterownika trackdisk do bezpośredniego odczytywania i zapisywania danych z dyskietki. Program przysłał Fredowi Fishowi sam Robert Peck z firmy Commodore, prawdopodobnie w celu wsparcia społeczności programistów Amigi. W kolejnych latach nastąpił wysyp gier na Amigę, wykorzystujących bezpośredni dostęp programu do danych zawartych na dyskietce. Autor: Rob Peck.